Få svar på spørsmål om legemidler

RELIS – Regionale legemiddelinformasjonssentre – er en offentlig finansiert tjeneste for helsepersonell. Sentrene gir produsentuavhengig legemiddelinformasjon og svarer på spørsmål fra helsepersonell. Tjenesten omfatter også meldinger om legemiddelbivirkninger.
RELIS har både tid og kompetanse til å hjelpe deg med legemiddelspørsmål. Foto: Helsebiblioteket
Publisert 04. november 2021 | Sist oppdatert 23. september 2022

Er det trygt å gå over fra warfarin til dabigatran? Hvilke antidepressiver, om noen, kan du gi gravide i første trimester?

Disse, og 18 500 andre spørsmål om legemidler, finner du svar på i RELIS-databasen.

Henvendelser fra helsepersonell

RELIS utreder spørsmål fra helsepersonell om blant annet legemidler og terapi, bivirkninger, interaksjoner, graviditet og amming. Aktuelle saker publiseres i faglige miljøer og tidsskrifter for leger, tannleger og farmasøyter. RELIS deltar dessuten i undervisning og legemiddelrelatert forskning.

På RELIS’ nettsider finner du en stor spørsmål og svar-database, samt en rekke lenker til andre elektroniske kilder for legemiddelinformasjon. Du kan også abonnere på nyheter fra RELIS gjennom nyhetsstrømmer (RSS-feed) eller e-postnyhetsbrev.

Meldinger om legemiddelbivirkninger

RELIS mottar og behandler bivirkningsmeldinger. Meldingene samles i den nasjonale bivirkningsdatabasen ved Statens legemiddelverk, som har det overordnede ansvaret for legemiddelovervåkningen i Norge.

Årlige bivirkningsrapporter utarbeides av Legemiddelverket og RELIS i fellesskap.

Kompetanse

RELIS er bemannet med leger og farmasøyter og er organisert under de regionale helseforetakene. Sentrene er knyttet til de klinisk-farmakologiske miljøene ved universitetssykehusene. RELIS er etablert i alle helseregioner.

Ønsker du å kontakte RELIS?

Du finner kontaktinformasjon og spørsmålsskjema på RELIS' nettsider.

Deler av denne artikkelen har tidligere vært publisert på Helsebiblioteket.no 28.9.2007.