Her finner du pasientinformasjon om demens og delir

Helsebiblioteket har oversatt og tilpasset en pasientbrosjyre fra oppslagsverket BMJ Best Practice for demens.

Her finner du pasientinformasjon om demens og delir
Informasjon til pasient og omsorgsperson er viktig. Ill.foto: Colourbox
Publisert 28. januar 2020 | Sist oppdatert 06. september 2022

BMJ Best Practice er i stor grad kunnskapsbasert, det vil si at konklusjonene bygger på den best tilgjengelige forskningen. Oversettelsen ble gjort i regi av Helsebiblioteket, og alle oversettelsene ble kvalitetssjekket av fagspesialister. Du finner demens-brosjyrene under Alderspsykiatri.

Eldre mennesker er spesielt utsatt for akutt forvirring etter operasjoner, som følge av medisinering, eller etter infeksjoner. Dette blir også kalt akutt delir eller konfusjon. Delir er ikke noen egen sykdom, men et symptom på annen akutt sykdom.

Ofte vil det være behov for brosjyrer om en sykdom på andre språk enn norsk. En god kilde for pasientbrosjyrer på flere språk kan være amerikanske MedlinePlus som utgis av National Library of Medicine, men samlingen der er ikke komplett.

Pasienter og pårørende som har spørsmål, kan ringe Demenslinjen 81533032.

Eldre kan være utsatt for overgrep. Det finnes en egen kontakttelefon for dette: 800 30 196. For pårørende kan det være mye nyttig informasjon å hente fra retningslinjer.

Relevante søkeord: demens, delir, pasientinformasjon, alderspsykiatri

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNytt. Oppdatert 14.04.2020

Les mer om alderspsykiatri, flyktninger og innvandrere og pasientinformasjon, eller gå til siste nummer av PsykNytt.