Her kan du finne pasientinformasjon om søvnvansker

Helsebiblioteket har oversatt og tilpasset pasientbrosjyrer fra oppslagsverket BMJ Best Practice om søvnvansker. Pasienter kan benytte disse fritt, og helsepersonell kan vise til brosjyrene og la dem understøtte muntlig informasjon til pasienter.

Her kan du finne pasientinformasjon om søvnvansker
På Helsebiblioteket finner du brosjyrer for barn og voksne med søvnproblemer. Ill. foto: Colourbox.
Publisert 20. august 2024 | Sist oppdatert 19. august 2024

Som søvnforstyrrelser regnes blant annet søvnløshet, mareritt, parasomnier og narkolepsi.

Anbefalinger og innhold i det britiske oppslagsverket BMJ Best Practice bygger på systematisk innhentet kunnskap fra forskning. Du finner alle pasientbrosjyrene om søvnforstyrrelser under psykisk helse – søvnforstyrrelser.

Alle oversettelsene er kvalitetssjekket av fagspesialister. Hos Helsebiblioteket finner du blant annet disse brosjyrene fra BMJ Best Practice:

Søvnforstyrrelser hos barn er også lettfattelig og grundig beskrevet i Generell veileder i pediatri.

Helsebiblioteket har videre lenket til en del pasientinformasjon fra andre kilder. Helse Bergen har skrevet om søvnproblemer ved psykisk sykdom, mens Helsenorge har råd om hvordan sove godt. I tillegg finner du et par videoer fra St. Olavs Hospital om søvn:

Relevante søkeord: søvnforstyrrelser, søvnproblemer, søvnvansker, søvnløshet, insomni, pasientbrosjyrer, pasientinformasjon