Her finner du god informasjon til pasienter med tvangslidelse

Tvangslidelse (obsessiv-kompulsiv lidelse) kan gjøre livet svært vanskelig for den som rammes. Her er en oversikt over kunnskapskilder beregnet på pasienter, på norsk, engelsk og andre språk.

Her finner du god informasjon til pasienter med tvangslidelse
Overdreven reinslighet kan være et tegn på tvangslidelse. Ill.foto: Colourbox.
Publisert 23. april 2013 | Sist oppdatert 09. september 2022
Oppslagsverket BMJ Best Practice beskriver symptomene ved tvangslidelser blant annet som forstyrrende tanker som man ikke greier å få ut av hodet. Den som rammes, kan også gjøre bestemte ting om og om igjen selv om vedkommende ikke vil. Forstyrrende tanker kalles tvangstanker, mens ting pasienten gjør gjentatte ganger kalles tvangshandlinger. Hos de fleste mennesker med tvangslidelse opptrer begge fenomenene. Tvangslidelse klassifiseres som en angstlidelse.

Ifølge BMJ Best Practice får 2-3 prosent av befolkningen tvangslidelse, og sykdommen er jevnt fordelt mellom kjønnene.

God pasientinformasjon om lidelsen kan være viktig, både for at pasienten selv skal forstå hva som skjer og kunne foreta seg det som trengs, og for at pårørende skal kunne være til hjelp.

Pasientportalen Helsenorge har informasjon til pasienter og foresatte om tvangslidelse.

Helsebiblioteket har oversatt pasientbrosjyrer fra oppslagsverket BMJ Best Practice og tilpasset dem til norske forhold. Denne pasientinformasjonen bygger på den beste tilgjengelige forskningen. En av brosjyrene handler om tvangslidelse.

Flere kilder har brosjyrer om tvangslidelse på ulike språk. Amerikanske MedlinePlus har informasjon på engelsk og spansk.

Aktuelle lenker:

Brosjyre om tvangslidelser på Helsebiblioteket (oppdatert i mars 2021)

Artikkelen har tidligere vært publisert i nyhetsbloggen PsykNyttDisclaimer: Bildene i PsykNytt er illustrasjonsfoto.

Les mer om angst og pasientinformasjon, eller gå til siste nummer av PsykNytt.